Tussen Lima en Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van John Wijen - WaarBenJij.nu Tussen Lima en Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van John Wijen - WaarBenJij.nu

Tussen Lima en Arequipa

Door: Klaske en John

Blijf op de hoogte en volg John

31 Oktober 2008 | Peru, Arequipa

Waar waren we gebleven... Nu zitten we in Arequipa en morgen gaan we weer op een trekking. Maar we hebben veel mooie dingen gezien.

Vanuit Huaraz wilden we via Lima naar Pisco. De bus zet je af op de snelweg en dan moet je maar een taxi of busje nemen. Onze taxi-chauffeur had allerlei voorstellen, maar we hadden al een hostel uitgezocht. Maar volgens hem werd dat verbouwd. Ja, ja... Dan maar een andere uit ons boekje. Daar deed ie een beetje vaag over. Breng ons er toch maar naar toe! Wanneer we aankomen in Pisco zien we dat de stad er verschikkelijk uit ziet. Vorig jaar is er een aardbeving geweest en ze zijn volop aan het bouwen. Mmmm, kan dat toch wel kloppen van dat 1e hostel. Soms is wantrouwen niet terecht. De taxichauffeur brengt ons toch maar naar Paracas, een vissersdorpje in de buurt. Vandaar vertrekken ook de boten naar ons hoofddoel, de Ballestas eilanden. In Paracas blijkt weinig te doen te zijn. We boeken een ticket voor de volgende morgen.
Helaas is het erg toeristisch. We worden in bootjes gepropt en gaan op weg naar de eilanden, waar het wemelt van vogels en zeeleeuwen. Onderweg zien we nog wat dolfijnen. Het is ongelooflijk om te zien hoe dichtbij we kunnen komen. Alle Jan-van-Genten, pelikanen, zeeleeuwen, aalscholvers, meeuwen en enkele pinguins lijken zich niets aan te trekken van al die maloten met camera's in die bootjes. Het is een kakafonie van geluid en een flinke stank van alle uiwerpselen (guano) die ze produceren.

Daarna verder naar Nazca. Het stadje zelf is niet mooi, maar ook niet onveilig. Hier is het doel de Nazca lijnen. Dit zijn dier- en geometrische figuren die in het woestijnlandschap zijn gegraven, vele jaren geleden en met een ongelooflijke precizie. De enige manier om ze allemaal goed te zien is in de lucht. Dus wij zo'n Cesna in. Weer erg toeristisch en toch ook weer de moeite waard. Check de foto's. De film komt later, maar is ook erg goed gelukt.

En nu dus Arequipa. Bijna een westerse stad. Schoon, veilig (voor zover dat mogelijk is hier) en redelijk welvarend. Maar ook hier, net als in Nazca, heel veel kleine Daewoo-taxi-tjes. En allemaal toeteren natuurlijk. Vandaag naar het Santa Catalina klooster geweest. Veel oranje en blauwe muren met doorkijkjes en doorsluipjes. En verder dus een tour geboekt naar de Cotahuasi canyon, de diepste ter wereld (3 km zo uit m'n hoofd). De meeste andere toeristen gaan naar de colca canyon, maar wij hebben wat meer tijd. Was ook iets duurder, maar dan eten we maar wat vaker kip met frieten voor anderhalve euro...

• 01 November 2008 - 07:06

Jan Uit 279:

Ik zit weer te genieten, kan de guano ruiken. Mooie foto's. Wel een hele grote kolibrie daar bij Nazca.
    In de tuin bij mijn Jella op Bonaire zitten elk jaar wel een paar nestjes van kolibrietjes.
    De eitjes hebben de afmeting van een TicTac, twee stuks, een grote prestatie voor zijn klein vogeltje.
    Na het uitkomen lijkt het dan net of er twee bromvliegen in het nestje liggen. Maar dat worden echt twee kolibrietjes, hoewel , meestal maar een die het red.
    Veel mooi uitzichten toegewenst op jullie verdere reis, ik kijk er naar uit.

• 02 November 2008 - 10:50

Will:

3 km diep, pas maar op voor diepteziekte! Wij hebben de colca canyon gelopen. 1 dag naar beneden, 1 dag in de canyon (met aan het einde een zwembad) en nog 1 dag naar boven. Was een aangename wandeling. Ben benieuwd hoe jullie wandeling gaat. Wat huren jullie nu? Olifanten?

• 03 November 2008 - 21:15

Natasja:

He wereldreizigers! Gaat wel goed geloof ik hé! Genieten! Veeel plezier nog. Groeten uit Holland van de hele familie de Groot

• 06 November 2008 - 20:49

Monique:

Wauw mooie foto's, ik heb gegoogled, maar kan ze bij ansichtkaarten niet vinden, dus jullie hebben ze echt zelf geknipt, geweldig, veel plezier en een fijne veilige reis verder gewenst!