Cuzco en Machu picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van John Wijen - WaarBenJij.nu Cuzco en Machu picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van John Wijen - WaarBenJij.nu

Cuzco en Machu picchu

Door: Klaske en John

Blijf op de hoogte en volg John

16 November 2008 | Peru, Cuzco

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat we geschreven hebben en er is natuurlijk weer veel gebeurd.
We zijn een aantal dagen in Cuzco geweest om te acclimatiseren voor de Inca trail. Cuzco ligt op 3326m hoogte, dus hebben we het eerst rustig aangedaan door een wasje te laten doen, koffie te drinken en te lezen wat er allemaal te doen is. De dagen daarna hebben we het Inka museum bezocht en hebben we een aantal inca ruines in de omgeving bezocht. Een van de mooiere was die in Pisac. 45 min met de lokale bus erheen. Daar de markt bekeken en daarna een stevige wandeling van 1,5 uur omhoog om bij de ruines te komen. De inca's bouwden hun steden nu eenmaal graag op hoogte met een goed overzicht over de omgeving. Op de terugweg kon Klaske d'r spaans oefenen op een jongetje dat met ons mee liep. Waarschijnlijk met het doel wat geld te krijgen.....helaas.

Cuzco is een leuke stad. Niet erg groot en alles op loop afstand. de huizen zijn hier wel af en dan ziet het er gelijk een stuk mooier uit. Omdat de stad tegen een berg is opgebouwd zijn de straatjes soms erg stijl. Het straatje waar ons hostel aan ligt heeft een stijgingspercentage van zo'n 30 procent. Het enige nadeel is dat alles draait om toerisme en je dus van alles te koop aangeboden krijgt opstraat. No gracias, ik hoef geen muts, ansichtkaarten, cd's, massage, schilderij, op de foto met een lama, schoenenpoetsen, eten of drinken.

Na 4 dagen Cuzco was het dan eidelijk zo ver....de inca trail.
49 kilometer lopen met als eindbestemming Machu Picchu. De eerste dag was redelijk makkelijk met nog wel een stevige klim naar de camping toe. Dat Peruvian Flat is toch echt gewoon een behoorlijke bult die je omhoog moet. De tweede dag werd door iedereen gevreesd als de zwaarste dag. Gelijk 900m omhoog naar dead woman's pass op 4200m. Daarna flink dalen om na de lunch nogmaals flink te klimmen en te dalen. Het was wel behoorlijk pittig, maar wat ons betreft in vergelijking met onze vorige pass op 4750m, goed te doen. We hadden wandelstokken gehuurd en die kwamen vooral bij het afdalen goed van pas.
's Avonds was er een uitgelaten stemming in de groep en hebben we veel lol gehad met het zingen van liedjes. We hadden een super leuke groep met twee gangmakers uit Amerika die samen een komisch duo vormden. Klaske heeft nog indruk gemaakt met haar kennis van songteksten. De derde dag was vooral heel veel afdalen. Hier heeft vooral Klaske een hekel aan en aan het eind van de dag waren de knieen behoorlijk pijnlijk. De laatste dag was het vroeg op staan om vervolgens 1,5 uur te wachten tot het checkpoint open ging. Toen ging het in een noodvaart naar de sungate, waar we de zouden kunnen zien opkomen met een mooi overzicht over Machu Picchu. Helaas, het was zwaar bewolkt en het regende. Het tempo lag zo hoog dat Klaske het niet meer kon bij benen. Dit alles maakte dat het humeur tot een diepte punt was gedaald. Vervolgens was het nog flink afdalen om daadwerkelijk bij Machu Picchu te komen. Nog steeds regende het en iedereen had het erg koud. Toen we uiteindelijk besloten hadden om dan maar een korte tour te doen en dan terug te gaan naar het dorp hield het op met regenen en begon de zon een beetje te schijnen. Wat een geluk! We hebben van onze gids veel uitleg gehad over de diverse gebouwen. John heeft met een aantal bikkels nog Wayna Picchu beklommen. Een klim van 45 min omhoog en 45 min omlaag met hele steile trappen en af en toe touwen om je omhoog te trekken. Gelukkig werd dit wel beloond met een fantastisch uitzicht over Machu Picchu (alleen op film...). In de tussentijd is Klaske nog een bekende tegen gekomen (Remco, fysio van HvL) erg bizar.
Daarna met de bus naar Aquas Calientes voor een welverdiend biertje/colaatje en lunch. 's middags lekker gerelaxt met een mojito. De Hotsprings hebben we niet meer gezien.

Nu zijn we dus weer in Cuzco waar we een beetje aan het bijkomen zijn. De afgelopen dagen was het toch steeds erg vroeg opstaan en de spiertjes kunnen ook wat rust gebruiken. Gisteren hebben we een 8 daagse jungle tour geboekt naar Manu. We hopen hier veel wilde dieren en vogels te zien. De toer vertrekt pas op woensdag, dus we hebben nog even de tijd om nog wat kerken en musea te bezichten. En uitgebreide mails te schrijven natuurlijk! Chilaxen, zoals onze popi-jopi-gids steeds maar zei. "Iets joer hollideey".

Het is misschien overbodig om te zeggen, maar het gaat goed met ons en Peru bevalt ons erg goed! Groetjes en tot mails!

• 16 November 2008 - 16:30

Peter:

mooie foto's, maar om ze te maken moet je wel een eindje lopen maar de mojito's zullen wel veel kniepijn verzachten

groetjes

• 17 November 2008 - 07:45

Jan:

Ik moest even twee keer kijken, maar als je het hardop leest: Saqsaywaman. Dan klinkt dat wel als sexy woman. Ik vond het een leuke vondst.
    En zoals altijd weer met veel genoegen jullie reisavontuur gelezen. Maar het zal wel even duren voor we weer wat horen als jullie op een achtdaagse trip gaan. Veel plezier.

• 17 November 2008 - 21:27

Moniek:

Wat klinkt het allemaal lekker!! en wat een topprestaties leveren jullie in je vakantie! Op naar het volgende hoogtepunt.

Liefs Moniek

• 18 November 2008 - 16:45

Will:

Hola chicos,

Bianca en ik zaten ook in een hostel in zo'n 30% straatje, maar ik weet niet of het dezelfde is, maar het zou zo maar kunnen.
    Nu 8 dagen naar de jungle, tsja dat krijg je met zo'n ex-bioloog. Veel plezier en tot jullie volgende verhaal over een dag of 9.

Hasta mails,

Guillermo

• 22 November 2008 - 19:41

Tanja:

Hoi John en Klaske,

Wat leuk om steeds jullie belevingen te volgen.
    Het is wel een schril contrast met het Hollandse leven, dat momenteel zelfs met sneeuw bedekt is...
    relax maar even lekker een paar dagen, jullie komen vast als een paar topsporters terug...

Groetjes Tanja

• 28 November 2008 - 19:56

Will:

Zijn jullie verdwaald in de jungle? O voor dat ik het vergeet het kerstdiner is dit jaar bij Robert en Suzan. Welke gang willen jullie bereiden?