In the jungle, the mighty jungle...... - Reisverslag uit Puno, Peru van John Wijen - WaarBenJij.nu In the jungle, the mighty jungle...... - Reisverslag uit Puno, Peru van John Wijen - WaarBenJij.nu

In the jungle, the mighty jungle......

Door: Klaske en John

Blijf op de hoogte en volg John

28 November 2008 | Peru, Puno

Hallo allemaal,
Nee, geen slapende leeuwen gezien in de jungle.... Maar wel veel andere dieren. Teveel om op te noemen, maar het was een geweldige ervaring. We zijn blij dat we een langere trip hebben gemaakt. Daardoor kwamen we dieper de jungle in en zagen we net wat meer verschillende dieren en planten. Behalve een enkele indianenstam mogen hier ook geen mensen komen. Behalve de flink betalende toeristen dan ;-)
De eerste anderhalve dag zitten we in het "cloud-forrest". Dit kenden we al van de Inka-trail, maar hier zien we toch enkele prachtige vlinders, bomen en de eerste apen. En het nationale symbool van Peru, de "cock of the rock", een prachtig rode vogel die we van redelijk dichtbij hebben kunnen bewonderen. Daarna raften op de rivier. Stelde niet zoveel voor (nivo 1-2) maar toch leuk. Daarna verder per boot over de rivier op weg naar het regenwoud. Eerst nog door bewoond gebied. Hier zien we al vele vogelsoorten (gieren, reigers, witte zwaluwen lepelaars, papegaaien, aalscholvers enz.). Trouwens een zeer relaxte manier van reizen. Een beetje achteroverleunen en genieten van de natuur en van het ontbijt of de lunch die de vorige dag is bereidt door onze kok.
We overnachten in lodges, eenvoudige riete hutjes met als belangrijkste meubel een bed mét klamboe. Belangrijk om de muggen weg te houden. ´s nachts is dan ook een van de weinige momenten waarop je niet wordt gestoken. Kleding houdt die teringbeesten niet tegen om je te steken. Maar ja, tis de jungle, daar moet je maar aan wennen. En aan de enorme benauwdheid natuurlijk. ´s morgens zweet je de eerste druppels en je shirt zal nooit meer droog worden. ´s avonds is een douche met bruin water wel verkoelend, maar niet voor lang. Bij een van de lodges konden we tokkelend door de boomtoppen. Op 40-50 meter boven de grond levert dat mooie plaatjes en mooie video op.
Vanuit de lodges maken we ook wandelingen door de jungle. Je wordt dan omgeven door grote bomen, heel veel groen, talloze enorme insekten en een kakefonie van geluid. ´s morgens veel vogels en wat apen. Vooral het geluid van de "red howlin monkey" is bijzonder. Eerst denk je nog dat er een doucheputje wel heel luidruchtig vacuum wordt leeggezogen. Maar na een kwartier gaan de gedachten toch naar een apensoort. Gelukkig zien we de dader diezelfde dag nog op een wandeling. Ook overdag veel vogel-, apen- en insektengeluiden. Wanneer het donker wordt houden apen en vogels hun mond en nemen krekels en andere kabaalmakende insekten het over. En als we zeggen kabaal, dan bedoelen we ook kabaal. De taxi´s in Arequipa waren er niets bij. Sommige insecten klinken alsof de fluitketel fluit of er een wekker afgaat.
Tijdens de avondwandelingen gaat er ook een nieuwe dierenwereld open. Prachtige insekten, spinnen en slangen komen uit hun schuilplaats. Je hoeft maar op een paar bladeren te schijnen en je ziet de meest bizarre schepsels.
Gedurende zo´n 3 dagen zitten we in de reserved zone, het feitelijke beschermde park. Het is hier ook benauwder en de concentratie muggen neemt zelfs nog toe. Hier liggen ook enkele meren waar we met een catamaran (dubbele kano) op gaan. Hier zien we de zwarte kaaiman en, voor ons beiden het hoogtepunt van deze trip, de reuze-otter. De otterfamilie, (pa, ma en 4 teenagers) laten ons opvallend dichtbij komen, ong. op 10 meter. Dat levert schitterende plaatjes op van spelende en viskauwende otters. Wanneer we weer weggaan zwemmen de nieuwschierige jonkies zelfs 2-3 meter achter ons. Een geweldige ervaring, de hele boot is muisstil aan het genieten.
Maar we hoeven niet ver te gaan om prachtige dieren te zien. Op de lodges zien we gordeldieren, tarantula´s, hagedissen en een tapir. Deze laatste was wel een beetje tam. Levend in de jungle kwam hij naar de lodge omdat ie daar misschien iets te eten kreeg.
Ook hebben we bizarre bomen, bloemen, vruchten en planten gezien. Al met al een fantastiche ervaring.

Eergisteren zijn we dus teruggekomen uit de jungle en gisteren een reisdag naar Puno. Vanmorgen zijn we naar de Uros-eilanden geweest. Hier leven de mensen op drijvende rieteilanden. Verschrikkelijk toeristisch maar al wat mooi of heel bijzonder is, moet je delen met anderen.
Morgen gaan we verder naar Copacabana. Na 6 weken Peru gaan we naar ons 2e land: Bolivia!
Dus tot in Bolivia! Adios Amigos!

• 29 November 2008 - 07:00

Jan Uit 279:

Dat is nog eens een leuk begin van de zaterdag. Een nieuw hoofdstuk aan het reisverslag van John en Klaske.
    Blijf reizen en veel plezier.

• 29 November 2008 - 08:33

Jesse:

Wauw, wat een avonturen, en mooie foto's!
    Tip against de muggen: gin tonic werkt heel goed, dat lusten ze niet...
    Geniet! Liefs, Jesse

• 29 November 2008 - 12:34

Kunny:

Wat een belevenis en prachtige foto's!Nog veel plezier!

• 30 November 2008 - 10:49

Will:

Ik zit samen met Isis naar jullie foto's te kijken. Ze zegt "ik wil nog een keer naar Klaskes foto's kijken". Dat gaan we zo dus doen. Ze vindt de foto van John in de bomen erg leuk. Veel plezier in Bolivia.

• 30 November 2008 - 15:17

Ineke:

ohhhhh waaaaauuuuuwwwwwww

• 30 November 2008 - 16:37

Moniek:

Fijn verhaal en prachtige foto's.
    Mooi stel!! Geniet van Boliva.

Liefs Moniek

• 30 November 2008 - 17:21

Peter:

mooie regio om foto's te maken. ik zag in googlemaps dat er in puno een tgv verbinding is. gaan jullie daarmee naar bolivia? zo,ja dan worden dat ook weer mooie foto's. have a nice day

• 30 November 2008 - 21:12

Hijmans:

Ha wat een heerlijk verhaal en wat een mooie foto's. Veel plezier in Bolivia!