Sucre en La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van John Wijen - WaarBenJij.nu Sucre en La Paz - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van John Wijen - WaarBenJij.nu

Sucre en La Paz

Door: Klaske en John

Blijf op de hoogte en volg John

15 December 2008 | Bolivia, La Paz

Lieve allemaal,

Dit is het laatste berichtje uit Bolivia. Morgenvroeg vliegen we naar Guatemala.
Nog even over Sucre, daar hebben we wat musea bezocht en lekker rustig aan gedaan. Het is een erg relaxte stad.
La Paz is dan toch weer anders. Erg veel verkeer. En roetfilters of hybride auto's kennen ze hier niet. Uitlaatgassen happen dus...

Twee dagen geleden hebben we de gevaarlijkste weg van Z-Amerika genomen, the dead road. Hier vallen ieder jaar tientallen doden. En wij zijn met de mountainbike naar beneden geraast. Zijn we levensmoe? Nee, dat valt wel mee. We hadden gehoord dat het niet zo gevaarlijk was. Gewoon gezond verstand gebruiken en de snelheid onder controle houden. Aan dat laatste heeft John zich niet helemaal gehouden. Het adrenalinepeil was ook die avond nog hoog. De eerste kilometers zijn nog op asvalt, daarna komen de schokbrekers op onze fietsen goed van pas. We hebben maar de duurste fietsen genomen. We dalen van 4700 tot 1200 meter. De uitzichten zijn fantastisch en veranderen om de zoveel tijd. Genieten van het uitzicht kan pas echt goed als we stoppen. Dat doen we regelmatig. Daartussen is het gewoon geconcentreerd blijven. De afgronden zijn dusdanig dat de overlevingskans nihil is. Dat wordt pijnlijk duidelijk wanneer we bij een herdenkingsplaats komen voor een Israelisch meisje die hier is overleden. De tientallen kruisjes herinneren ons verder aan de vele locals die hier, waarschijnlijk met een bus, de afgrond in zijn gegaan.
Na afloop hebben we een lunch. Dit is pas echt gevaarlijk. We zijn weer op muggenhoogte (1200m) en vooral Klaske loopt tientallen steken op! Daarna gaan we dezelfde weg met ons busje omhoog. Dan valt pas echt op hoe scherp de bochten zijn en hoe steil de afgronden.

Gisteren zijn we naar Tiwanaku geweest. Dat viel eigenlijk wat tegen, misschien door alle mooie Inka ruines die we in Peru hebben gezien. Interessant was dat de Tiwanaku de voorlopers van de Inka's waren die gedurende zo'n 2700 jaar hebben bestaan. De Inka's eigenlijk maar 100 jaar. Toch zijn ze bekender vanwege hun spectaculaire bouwkunst en hun grote rijk.

Vanavond gaan we naar de bios. James Bond schijnt gedeeltelijk te zijn opgenomen in Bolivia. Dat moeten we dan natuurlijk ook hier gaan kijken.

tot in M-Amerika!!

• 16 December 2008 - 05:21

Jan:

Leuke foto met al die fietsers bij het randje.
    Maar met 3500 meter omlaag, dan krijg je aan het begin zeker wel een paar nieuwe remblokjes, wat zie ik je hebt schijfremmen. Waren het Shimano, Grimeca, Magura, Hayes of Hope?
    Ach, doet er niet toe, ze gaan langer mee dan blokjes en geven op zo'n afdaling een veiliger gevoel.
    Veel plezier in Midden Amerika. Over 8 dagen reis ik ook weer af die richting op.

• 16 December 2008 - 09:26

Peter:

hoi het lijkt mij geweldig om dat bergweggetje af te dalen (ik had bij andere reizigers al gezien dat dit geweldig moest zijn)en het leukste is natuur lijk met de bus terug omhoog; het is tenslotte een vakantie, ik kijk thuis wel naar 007 voor de sfeerbeelden
    groetjes peter

• 16 December 2008 - 20:48

Will:

Flauw hoor, echte bikkels waren niet omlaag maar omhoog gereden. Is niemand zijn petje kwijt geraakt?

• 19 December 2008 - 08:10

Corien:

Hoi Klaskje en John,

Klaske van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Hoop dat je een leuke dag hebt en dat John je lekker gaat verwennen.

groeten,
    Corien en Leen

• 19 December 2008 - 13:05

Meike:

lang zal ze leven,..... happy birthday to you..

• 19 December 2008 - 16:36

Erica:

Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een leuke dag van. Dat zal vast wel lukken, gezien alle mooie verhalen vanuit het verre Zuid- en Midden Amerika.

• 19 December 2008 - 19:44

Will En Zijn Meisjes:

Hoi Klaske,

Wij wensen jou een hele fijne verjaardag met veel mojitos, caiparinhas, tequila, rom negro y blanco, en nog veel meer lekkers (waaronder die vent van je natuurlijk).

Kus van ons