Ultimo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van John Wijen - WaarBenJij.nu Ultimo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van John Wijen - WaarBenJij.nu

Ultimo

Door: Klaske en John

Blijf op de hoogte en volg John

12 Januari 2009 | Guatemala, Antigua

Buenos dias,
Dit wordt dan het allerlaatste berichtje van deze reis.
We zijn zo´n 5 dagen geleden uit Antigua vertrokken naar Lago Atitlan. Daar zijn we met een bootje naar Santa Cruz gegaan, een klein dorpje waar bootjes af en aan varen om locals en toeristen van het ene dorp naar het andere te brengen. We hadden een heel relaxt hostel met leuke mensen, lekker terras, uitzicht op het meer en de vulkanen. het meer wordt namelijk omringt door 3 vulkanen. We zijn een dagje een wandeling gaan maken naar een dorp dat 3 uur lopen verderop lag. In de reisgids lazen we dat het mogelijk niet helemaal veilig was, maar in het hostel dachten ze dat het wel mee zou vallen. Na wat voorzorgsmaatregelen (geen paspoorten en weinig geld, foto´s op een stickie en een leeg tapie voor John) gingen we op pad. De hele weg geen kwaaie ziel te zien, maar dat kwam misschien ook wel omdat we vergezeld werden door een grote herdershond. Deze hadden we al vaker rondom het hostel gezien en deze besloot gezellig met ons mee te lopen. We hebben nog een poging gedaan om hem terug te sturen, maar dat wilde hij niet. Dan nemen we hem wel mee terug in de boot was onze gedachte. Eenmaal in San Marcos aangekomen bleek ¨onze hond¨ echt een allemans vriend en terwijl lekker aan het lunchen waren ging hij er vandoor om z´n snuit nooit meer te laten zien. Enigzins schuldig stapten wij op de boot. Bij navraag in het hostel bleek de hond van niemand en dus een zwerfhond. De volgende dag zijn we een paar uur gaan kanoen op het meer. Daarna voelde John zich niet zo lekker. Uiteindelijk heeft hij de hele dag met een behoorlijke koorts in bed gelegen en geslapen. Klaske heeft op het terras haar boek uitgelezen. De volgende dag was het gelukkig over en zijn we met de boot het meer overgestoken naar Santiago. Daar was de wekelijkse markt. We hebben over de markt gelopen, de nodige souvenirs gekocht en ons verbaast over de locale klederdracht. Niet alleen de vrouwen dragen hier prachtige geweven rokken en zelf geborduurde truitjes. De mannen dragen wit met paars gestreepte knie broeken die soms ook vol geborduurd zijn. ´s Nachts bleek dat we overdag iets verkeerds hadden gegeten en konden we ombeurten naar de wc rennen (een klassiek geval van het racemonster). Daarbij kreeg Klaske er ook nog de griep van John bij. De volgende dag zou een reisdag worden, maar gezien de koorts en buikproblemen leek dit een slecht idee. We zijn wel nog van hotel gewisseld want dit was echt een donkerhol met slechte sanitaire voorzieningen. In het volgende hotel heeft Klaske de hele dag op bed gelegen met koorts. John heeft zich vermaakt met wat internetten, boodschapjes en lezen. Gelukkig was ook dit een 24uurs griep en konden we de volgende dag op weg naar Antigua. Ook dit was weer een gevalletje ¨het gaat nooit zoals je het verwacht¨. We gingen met een prachtige, maar niet zo comfortabele ¨schoolbus¨. Een klassieke ¨chickenbus¨. Op de bankjes passen volgens de conducteur makkelijk 3 volwassenen en 4 kinderen. Ondanks dat we aan een aantal mensen hebben gevraagd waar we moeten overstappen is dit ons nog steeds niet duidelijk, maar de conducteur zal ons wel waarschuwen. Als we na het overstappen op de kaart kijken blijkt dat we een flinke omweg aan het maken zijn (dat idee hadden we al), maar na 4,5 uur zijn we dan toch in Antigua. Vandaag doen we het nog wat rustig aan omdat we nog wel wat slapjes zijn. We moeten morgen genoeg energie hebben om nog een vulkaan te beklimmen.

En dan moeten we woensdag toch echt op het vliegtuig stappen. We hebben volop genoten de afgelopen 3 maanden en hebben veel mooie herinneringen om op terug te kijken. En nog een heleboel uren film en veel foto´s die verwerkt moeten worden :)
De temperatuursovergang zal wel een schok zijn, maar we vinden het toch ook heel leuk om jullie allemaal weer te zien! Bedankt voor al jullie reacties en mailtjes. Tot snel!

• 12 Januari 2009 - 22:20

Erica:

Je hebben vast voorzorgsmaatregelen getroffen: de griepgolf heerst hier ook, maar nu hebben jullie natuurlijk weerstand opgebouwd door daar ziek te worden...
    Ik hoop dat jullie je al wat minder slap voelen. De foto van het uitzicht en de zonsondergang moeten toch ook wat goed maken. Geniet van de laatste dagen daar en goede terugreis!

• 13 Januari 2009 - 10:33

Jesse:

Hee, net eens even de tijd genomen om al jullie berichten te lezen, wauw wat hebben jullie het goed gehad hee?!
    Nog 1 dagje nu dus...? Hopenlijk voelen jullie je allebei prima om daar nog eens even goed van te genieten! Heb namelijk gehoord dat het in Nederland heel k-k-koud is. Bahbah! Als je het niet aan kunt - welcome here anytime ;-)
    Liefs, Jesse

• 13 Januari 2009 - 12:26

Jan:

Ik heb de afgelopen maanden flink mogen genieten van jullie reis, ik hoop dat jullie dat de komende jaren blijven doen van de foto's, de films en de mooie herinneringen.

Ik blijf nog lekker een weekje op warm Bonaire voor ik weer terug moet naar de kou in Nederland.
    Voor jullie al vast heel veel sterkte in die kou en veel plezier bij het weerzien van oude bekenden, dat maakt je vast wel iets warmer :) .

Groetjes,
    Jan

• 13 Januari 2009 - 14:45

Moniek:

Volgens mij hebben jullie heerlijk genoten. Blijf de komende maanden nog maar lekker nagenieten!! en hopelijk mag ik ook nog een beetje meegenieten van alle mooie foto's, films en fijne verhalen. Een hele goeie reis!
    Tot snel. Moniek

• 13 Januari 2009 - 21:03

Will:

Hier in huis ook veel zieke (Mette en Isis), Bianca heeft al wat griep gehad en ik ben al een aantal dagen "grieperig". Ik ben benieuwd naar jullie verhalen (vooral die verhalen die jullie niet op internet durfde te zetten). Hasta pronto Will

• 14 Januari 2009 - 13:05

Michael:

Zo juist de verzameling foto's bekeken. Mooi hoor. Daar horen vast veel (van John soms te) spannende verhalen bij.

Ik wens jullie een goede reis huiswaarts. Voor de kou hoeven jullie niet bang te zijn. Het is hier inmiddels 20 graden warmer dan vorige week.

A bientôt (ben niet zo goed in Spaans), Michael