Surat Thani - Monkeyschool - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van John Wijen - WaarBenJij.nu Surat Thani - Monkeyschool - Reisverslag uit Surat Thani, Thailand van John Wijen - WaarBenJij.nu

Surat Thani - Monkeyschool

Blijf op de hoogte en volg John

18 Maart 2016 | Thailand, Surat Thani

Met de boot naar het vaste land. Daar staat een tuk tuk klaar om ons naar de apenschool te brengen. Een tuk tuk is hier een klein autootje met achterin 2 lage banken. Ondanks de wind die we vangen tijdens het rijden is het erg warm. Maar iedereen geniet van dit soort vervoer.

Op de apenschool ontmoeten we Arjen (mede eigenaar en Nederlander) met wie Klaske al heel wat mailtjes had gewisseld. We slapen hier in 2 hutjes omdat we niet met zn allen in een hut passen. Arjen vertelt ons van alles over de apen. Ze worden getraint om kokosnoten uit de boom te halen. Een volwassen mannetjes aap kan wel 1500 noten uit een boom halen op een dag. Ter vergelijking: Een mens (die omhoog klimt) haalt er 80 op een dag. Op hun terrein staan ook bomen die nodig "geoogst" moeten worden. Daarom is het advies om met een ruime boog om de bomen te lopen. Sietske knoopt dit goed in haar oren en durft vervolgens bijna de hut niet meer uit. Het is leuk om weer in een andere omgeving te zijn en met mensen die er vanalles over kunnen vertellen. De volgende dag komt er nog een professional met zijn aap om de kokosnoten uit de boom te halen. Leuk om te zien hoe dit gaat.

Het is erg heet (dikke 40 graden) en Jitte is nog steeds niet fit. Dit uit zich in veel slapen en huilen om alles. We eten mee met Arjen en zijn vrouw. Helaas genieten de meiden nog niet van al het Thaise eten. Jitte eet nog niks en Sietske alleen rijst en een gekookt ei. We krijgen nog een prive demonstratie om te zien hoe de apen leren om de kokosnoten los te draaien, zichzelf te bevrijden wanneer hun touw in de knoop komt in de boom en om mee te kunnen rijden op een brommer. Al met al erg leuk om te beleven. Maar met de warmte en een ziek kind is het wel pittig. Sietske was wel verrast dat er echte apen waren. Zij dacht dat het apen van kinderen waren.....

• 23 Maart 2016 - 15:57

Nelly Wijen:

Hallo JOHN-KLASKE-SIETSKE EN JITTE

We hebben net een paar fotos bekeken en zien dat jullie er wel van genieten en er ook veel leren vooral de kinderen zullen er veel van opsteken allee Sietske toch al. Hoe zit het nu met die apenstreken heb je die ook nu geleerd of had je die al meegenomen? Hopelijk is alles goed met jullie geen zieken !? Ik zou zeggen geniet er nog van en wij wensen jullie een goede thuiskomst.
    ikzelf ben van verleden week donderdag terug van Portugal .......heel indrukwekkend ......
    jou pap is ook hier vandaag komt zijn haar laten knippen.
    hij wil ook iets zeggen,hoi John als je thuis bent bellen we nog eens! Ik had eigenlijk zoveel vragen ,maar ik zal maar wachten tot je terug thuis bent. Geef de meiden dikke knuffel van Opa en geniet er nog van.
    Groetjes van pap (opa) ome andre en tante nelly xxxxxxxxxx