Hola Central America - Reisverslag uit Flores, Guatemala van John Wijen - WaarBenJij.nu Hola Central America - Reisverslag uit Flores, Guatemala van John Wijen - WaarBenJij.nu

Hola Central America

Door: Klaske en John

Blijf op de hoogte en volg John

20 December 2008 | Guatemala, Flores

Hola amigos,

Een paar dagen geleden kwamen we aan in Guatemala city. Een nachtje slapen en meteen door naar Lanquin. Daar verblijven we in een klein paradijsje. Op de zon na dan... Relatief duur maar lekker eten en drinken. We slaan de tour die wordt aangeboden over en gaan op eigen houtje naar Semuc Champey. Slechts 9 km verder maar we doen er anderhalf uur over. Waarvan 45 min in het dorp doordat we at random bij mensen langs gaan om spullen op het dak en mensen in het busje te proppen. Daar aangekomen besluiten we maar eerst naar de Mirador te gaan. Na een half uur steil omhoog klauteren over glibberige stenen worden we beloond. Een prachtig uitzicht over de groenkleurige meertjes op verschillende niveau´s. Het is aardig warm en we zien al uit naar het zwemmen in deze schitterende meertjes. Snel naar beneden dus. Eerst komen we langs de plek waar de rivier onder de meertjes duikt. Een bijzonder gezicht. Daarna plonzen we het water in. Heerlijk verkoelend. Het lunchpakketje verpakt in een bananenblad vult de energie weer aan.
Die avond gaan we naar de nabijgelegen grotten van Lanquin. Niets bijzonders. Maar als het donker wordt worden ze wakker. En ze komen met duizenden naar buiten. Ik heb nog meer bewondering voor hun navigatiesysteem. Hoe dat ze toch door die grotten heen sjeezen! En ze gaan rakelings langs je heen maar raken niemand. Gericht een foto maken van een vleermuis gaat niet, ze zijn veel te snel. Het is gewoon schieten en maar kijken of er eentje goed op staat.
En nu zijn we in Flores, dicht bij de Maya site Tikal. Daar gaan we morgen heen. De warme kleren kunnen definitief onderin de tas. De zon heeft ons weer gevonden.
Hierna richting Belize. Kerst vieren we op Caye Caulker, een tropisch eiland voor de kust. Veel hostels waren al vol dus we zijn blij dat het gelukt is om iets te vinden rond Kerst.
Gisteren hebben we Klaskes verjaardag gevierd. Niet heel groots want het grootste gedeelte van de dag zaten we in de bus. `s avonds moest er natuurlijk geproost worden met een mojito. Het kado, (een muts door John in Bolivia gekocht terwijl Klaske bij de kapper zat) kan helaas niet gelijk in gebruik worden genomen, maar viel erg in de smaak. Heel erg bedankt voor al jullie lieve felicitaties op de blog, per mail, sms en memory stick!

We wensen jullie allemaal fijne kerstdagen en natuurlijk een gezond en gelukkig 2009. Maar we laten nog wel wat van ons horen.

• 20 December 2008 - 18:12

Peter:

hoi, eerst een fijne kerst gewenst, deze plaats ziet er beter uit als de vorige (in google earth)maar als de foto's er zijn krijg je een nog betere indruk op de lokale omstandigheden.

groetjes peter

• 20 December 2008 - 18:24

Jan:

Wat is dat toch met dat kabeltje. Ik ben verbaasd dat zo'n technische man als John dat niet onder controle heeft, jongen wat is er fout gegaan?
    Ik hoop echt dat dat nog goed komt want jullie foto's zijn zo aardig.
    En vanaf deze plaats een fijne kerst.

• 21 December 2008 - 19:41

Arno Jacobs:

Jullie zij er vast niet mee bezig maar fijne feestdagen en het beste voor 2009.
    Namens de hele familie natuurlijk.

Goed om van jullie te lezen en geniet vooral.

Gruptek,
    Arno.

• 22 December 2008 - 09:37

Renate Heistek:

Zo te lezen genieten jullie volop, houden zo ;o)

Alvast fijne feestdagen en een feestelijke jaarwisseling gewenst!

Grtz, Renate

• 22 December 2008 - 15:04

Liesbeth:

Ha Klaske,
    Zoals elk jaar te laat, maar dit jaar een goede reden, geen internet in de binnenlanden van Maleisie.
    (alsnog) van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Groetjes Liesbeth