Bienvenidos a Bolivia - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van John Wijen - WaarBenJij.nu Bienvenidos a Bolivia - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van John Wijen - WaarBenJij.nu

Bienvenidos a Bolivia

Door: Klaske en John

Blijf op de hoogte en volg John

01 December 2008 | Bolivia, Copacabana

Hola,
Nog even snel een berichtje vanuit Copacabana, Bolivia. Zometeen vertrekken we naar La Paz en gaan meteen door naar Uyuni, in totaal 16uur. Effe doorbijten dus....
We hebben Peru dus verlaten. Wat langer gebleven dan gedacht, en dat vonden ze bij de grens een probleem. We moesten 1 dollar per dag dat we langer waren geweest betalen (in totaal dus 30 dollar). Eerst sputterden we nog wat tegen, maar zonder stempel kom je Bolivia niet in. Dus toch maar betalen. Met soles dan maar. Maar ook dat was een probleem, want dat moest gewisseld worden. Intussen stond de buschauffeur te dreigen dat ie zonder ons zou vertrekken. Beetje stressen dus. Maar we zijn in Bolivia dus het is allemaal weer goed gekomen.
Copacabana is een grappig stadje aan het titicacameer. Meest bijzondere is hier wel dat mensen hun auto laten zegenen door de pastoor. De auto´s worden versiert met bloemen, de motorkap gaat open. De pastoor komt met een emmer wijwater (of is het weiwater...) om de auto te zegenen. Op de auto, onder de motorkap, in de auto, op het stuur en ook op de hoofden van de familie. Daarna wordt er champagne en-of bier over de auto gespoten en vuurwerk afgestoken. De resten bier worden nog genuttigd en de hele familie wordt gefeliciteerd en een veilige reis gewenst. Een hele happening dus.
Gisteren zijn we naar Isla del Sol geweest, een bootreis van 2 uur (lag meer aan de trage boot dan de afstand). Daar hebben we een lekkere wandeling van zo´n 3 uur gemaakt. Bult op, bult af op een hoogte van 3850, want zo hoog ligt het titicacameer. Dat viel wel mee. Onze conditie is gelukkig niet achtergebleven in de jungle! Een beetje irritant waren de bewoners die bij ieder gehucht een entreebiljet wilden verkopen. Sommige wandelaars deden dit ook, wij hebben dit tot 3 keer toe geweigerd. Nu moeten we er vandoor.
Adios Amigos

• 02 December 2008 - 05:14

Jan Uit 279:

En ik maar denken dat Copacabana het strand bij Rio de Janeiro was.
    Vond de opmerking bij jullie vorige verslag daarom ook al een beetje vreemd dat je naar Copacabana ging. Ik zal wel hebben zitten slapen bij aardrijkskunde toen de meester Zuid Amerika aan het doen was, of was het omdat ik toen zo moest lachen om de naam van het Titicaca meer.
    Blijf reizen en veel plezier hebben.

• 02 December 2008 - 06:16

Paul & Ellen:

He Ho...

Jullie hebben bijna jullie eigen opstopping veroorzaakt... daar hoef je niet eens opstandelingen voor in te huren (zoals wij dat gedaan hebben). We genieten nog van onze laatste uurtjes Kuala Lumpur en gaan dan toch maar naar huis (slechts 2 dagen verlenging van onze vakantie ;-)

Veel plezier nog met jullie veel te lange reis (Grrrrrr)

Paul & Ellen

• 02 December 2008 - 19:31

Peter :

wel een leuk idee om alle "toeristen" entree laten betalen voor een bezoek (misschien iets om de staatsschuld mee af te lossen) en amuseer je de komende tijd